Att räkna kalorier..

..är något jag suger på, när jag ska äta något så kollar jag alltid hur mycket kalorier det innehåller, och om det är för mycket så skiter jag i att äta det. Men jag är inte alls bra på att räkna hur mycket jag har fått i mig under dagen. Det står ju alltid hur många kalorier en grej innehåller per gram. Måste man mäta upp då hur mkt man äter? Är det så man håller koll på hur många kalorier man får i sig? Jag suger på att räkna ut vikt hehe. 
Nu tycker ni väl jag är urkorkad som inte vet hur man kollar hur mycket man fått i sig på en dag , och ja det är jag ju. Det är ju viktigt att veta om man vill gå ner i vikt. Skulle någon bara kunna förklara lite enkelt för mig? Det vore jätte snällt :)



Kommentarer
Sara

Jag gjorde såhär första gången, Jag skrev upp allt jag åt under en dag i mått, typ en kvadratdm sallad, fyra köttbullar och ca 3x3 cm potatismos eller något. sen när jag fick chansen så la jag upp lika mycket hemma och vägde det för att sedan räkna ut hur många kcal. när det gäller typ köttbullar eller potatis eller annan "vanlig" mat så funkar det oftast att bara googla. Googla är mitt bästa tips, haha.

efter ett tag så kommer du lära dig se hur mycket tex den där kvadratdm:ern sallad väger och i stort sätt all man man äter någorlunda ofta kommer du kunna kcal/100g på i huvudet. Men skriv upp, simulera senare och googla är mina bästa tips!

2011-04-27 23:51:54
URL: http://flowerbabies.blogg.se/
Peaches

Med vätska kan du tänka att 100g = 1dl :) Så yoghurt och såser blir lite lättare :)

2011-04-28 13:18:22
URL: http://rainypeach.blogg.se/
Peaches

Ooh, så kom jag på vad jag själv gör för att underlätta för mig! Haha! Jag är medlem på en gratissida som heter Dailyburn. Där kan du söka på mat och produkter och så står det hur mycket kcal det är i en makrillfile eller en en viss brödskiva av ett märke så är det bara att skriva i när man åt det så räknar sidan ut kalorierna, du kan även skriva ut hur mycket du tränat och vikt och så. Grym är sidan! http://www.Dailyburn.com

2011-04-28 20:21:41
URL: http://rainypeach.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: